fredag 3 februari 2012

Bras-mys

En som gillar värme och brasan är nog Asterix,
här ligger han och njuter med sin leksak bredvid.
Bras-mys och lugnt hemma e det nu efter jobbveckan.
Fin dag har det varit idag, sol har varit fram och givit en energi :) men lite för kallt e det ute, jag som mår bäst av värmen. Men brukar ju sägas att ”Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder”, så de nog bara att klä på sig mera och stå ut nån månad till tills det blir sommarens soliga dagar!

Till middag ikväll blev lite smått och gott med indisk feeling, jag blev sugen att testa på lite annan sorts kryddning och mat. Så det blev att jag gjorde lite inslag av indisk krydding i maten åt oss. Kryddor som spiskummin, garam masala, gurkmeja, kardemumma, curry, chili, kanel, kummin o.s.v används ju ofta i recepten. Och visste du det att det finns nog inget annat land i hela världen som använder kryddor på ett så utbrett och utvecklat sätt som Indien. För kryddorna är en stor del i den indiska maten, det är kryddorna som ger maten den speciella smak som bara den indisk maten har. Jag tycker det skall vara intressant att åka dit på resa någon gång och få uppleva landet, maten, kulturen i verkligheten. Hörs det att jag börjar bli lite ressugen....jag har nog kommit på mig själv nu flera gånger då jag drömmer mig bort till värman och surfar runt på olika resmål, värmande sol & inga måsten, bara vara, ojoj finns ju inget mera avkopplande än att resa och få uppleva / lär sig nya kulturer.

Rostad Indisk Broccoli och Lök med mycket garam masala krydda

Curry- och morotspanerad kyckling med räfflade potatisar.

Indisk morotssallad med senapsfrön och
Grönsallad med jordgubbar,
gurka, rädisor och mandarinklyftor.













Och fina Fredags vin,
nu e det helg :)

Inga kommentarer: