onsdag 4 januari 2012

Kurser och Idéer

Har idag anmält mig till kurser som jag ville gå på i vinter/vår, och Yes jag fick plats till båda kurserna :) Ena kursen är betonggjutning, där man ska få lär sig att gjuta roliga och vackra saker i betong för både trädgård och hem. Så då ska jag nog använda den kreativa sidan och gör/skapa olika grejer till hemmet&trädgården. Har redan ikväll fått lite idéer och hittat lite planer på sånt jag ska kunna tänk mig att gjuta:


Något snyggt betong fat/vattenbad med mosaik, krukor, koppar och kanske en bänk i betong skulle passa bra att ha ute i trädgården. Men tror nog det är bäst att jag mjukstartar med lite mindre grejer och lär mig rätt teknik för att få ett bra resultat.

Den andra kursen som jag fick plats till är kurs i att anlägga ett stenparti. Fundera det kan vara bra att få lära mig och ta fram förslag på olika utformningar av stenpartier som skall passa att ha i vår trädgård, för det finns ju sten material i massor här på berget, som ska behöva användas till olika snygga stenpartier. Kursen ska ge en kunskap om hur ett stenparti kan byggas från grunden samt läran om vilka växter som passar att användas och ger en fungerande livsmiljö i trädgården.

Hittade lite tips och bilder som ovan, lite såna projekt jag ska kunna tänka mig att fixa hos med...men det brukar ju ta tid (några år...!?), att få till en trädgård som ser ut till något och nu då man ska starta från noll och forma till den är det nog att ha tålamod och ta en sak i taget som gäller för att få till ett bra och fungerande resultat.



Hade grabbarna Rösgren på besök ikväll. Brorsan Mathias, Leo och Wilmer kom och hälsade på oss. Längesedan vi träffast nu då de var borta både i jul&nyår. Ikväll blev nu Leo och Asterix kompisar, först var de båda lite rädda för varandra men efter en stund gick det bra för dem och de lekte försiktigt med varandra. Bra för valpen att vänja sig i tid med barn så det inte blir några problem i framtiden. Och bra för mitt gudbarn Leo att vänja sig vid hund.

Inga kommentarer: