söndag 5 februari 2012

Runebergsdagen

Idag söndag den 5 Februari 2012 firas Runebergsdagen till minne av nationalskalden Johan Ludvid Runeberg. Och då ska det ju absolut firas med färska runebergstårtor som man kan njuta av till fikat. Gjorde en enkel och snabb smet som gav 12 stycken tårtor, de blev godkända av gubben som inte brukar tycka om runebergstårtor men jag satte inte bittermandel i smeten, utan istället blev det krossad mandel och förstås kokosflingor som smakhöjning :D
Kommer nu oxå så bra ihåg under studietiden i Vasa, ja alltså min vän Mia va ju helt Galen i runebergstårtor, hon gjorde nästan vad som helst för att få såna dagligen i månaderna Jan/Feb, hon hamstrade hem flera stycken tårtor åt gången då vi var i butiken, hon e en riktig "socker-topp" tjej hon....*tiihhiii* Ojoj om du vännen ska varit närmare mig idag ska du fått kom till mig på kaffe & runebergstårtor :)


Bara att vispa ägg + socker och
rör/blanda ner alla andra ingredienserna, smeten klar,
fyll formarna och in i ugnen -->
Gräddning ca 20 min och direkt efter jag tog dem ur ugnen,
fuktade jag tårtorna med lite kokt rom vatten.

Nu ska jag njuta av Zoegas goa kaffe och runebergstårta dagen till ära. Senare blir det att ta oss ut på promenad och ja just ja, det e ju presidentvalet och röstning idag oxå som man skall delta i,
får se då vem som blir Finlands president efter denna röstning?


HomeMade: Runebergstårtor
med hallonmarmelad och florsockerglasyr

2 kommentarer:

Mia sa...

Oj oj, såg nov gott ut hede gumman <3 Sku du ha bodd en par km närman så sku ja nov ha vuri ner de heti.. :)

Sophia sa...

Ja absolut fina gumman :) tu e allti välkummi ti mieg men e je nov näin km milan oss nu tå vi ska träffas, man ska nov va glad ibland ti ha e jet-plan så skue ga mychy snabban att ta se fram å tibax... Kramis